18 maj 2010

Sannie babblar på

Dagen började med sol, 25 grade och så redde jag ut mitt problem! Jag måste verkligen sluta oroa mig i onödan. Jag hade en sjukdag som jag trodde jag anmält på försäkringskassans hemsida, så jag fyllde i det på pappret för aktivitetsstöd. Igår fick jag ett kryptiskt brev från försäkringskassan och jag började fundera på om jag ens skulle få pengar. Min känsla var såklart: Hallå här är man ärlig och säger att man varit sjuk och nu blir det så här! Ringde till min arbetsförmedlare som inte heller förstod brevet och att komma fram till försäkringskassan via telefon var omöjligt! Snacka om att jag var orolig!

Idag gjorde jag ett nytt försök, den här gången ringde jag till växeln först som kopplade mig till rätt avdelning. Jag var 118 personen i ett kösystem jag inte lyckades komma fram till igår, tur kunde man slå in telefonnummret så de ringde upp när det var ens tur. En applåd för det, tekniken går framåt! Sen ringde en kvinna upp mig, som trots rätt avdelning fick koppla mig till sin kollega. Där fick jag svar på det jag undrade! Eftersom det bara var en dag, så räknas det som karensdag alltså jag får inga pengar för den dagen. Brevet jag fick hem handlade om jag varit sjuk flera dagar eller om jag skulle lyckats samla på mig flera enstaka karensdagar. Men jag har ju bara ca en månad kvar på AF och aktivitetsstöd, så det kvittade om jag fyllde i blanketten som borde skickats hem till mig. Det skulle inte påverka mer än att jag inte får betalt för den dagen, vilket jag inte skulle fått ändå alltså. Bidraget skulle betalas ut som vanligt och jag fick till och med veta vilken dag jag skulle få dem. På Torsdag! Kan inte komma mer lägligt eftersom jag ska åka till Sthlm den dagen.

Så ja, innan jag fick det svaret hann jag oroa både pappa och Maddie, vilket bara beror på att jag själv är så nervös av mig. Nu kan jag bara säga en sak, på Lördag ska jag festa järnet på Linskis födelsedagsfest! GRYMT ROLIGT kommer det bli! I morgon blir det städ och packdag, sen bär det av till huvudstaden 16.30 på Torsdag med Maddie som sällskap!

//Sannie

Inga kommentarer: