26 nov. 2009

Den där bibeln

Det är svårt att läsa bibeln och inte bli involverad en massa. Jag har kommit så pass långt att jag precis läst första Samuelboken, det är lite lagom spännande att läsa. Jag såg nästan framemot att läsa om David, ni vet killen som slog Golijat (en av dem sakerna man kommer ihåg sen man satt och bläddrade i barnens bibel). I alla fall var ju den biten över ganska snabbt, och David kommer ju i kontakt med Saul den dåvarande kungen som syndat inför gud och egentligen inte borde vara kung. I alla fall så blir David väldigt bra kompis med Sauls son Jonatan som beskrivs älska David lika mycket som sitt egna liv. Coolt tänker jag. Sen kommer blir det massa skit och Saul vill döda David och först vill inte Jonatan tro på David. Men sedan bestämmer dem att göra en sak som ska avslöja Saul och när Jonatan fattar att hans far vill döda David så händer det! ”De kysser varandra under tårar” står det rakt upp och ner i min bibel och min hjärna börjar genast tänka ut massa snuskiga scenario mellan dessa män (tacka SH för det).

Såklart är ju redan den här kyssen väl omskriven på internet och jag läser med intresse hur folk förklarar att det inte är homosexualitet. Nej, det behöver det inte vara, men såklart tänker jag att det kan vara det och såklart finns det säkert andra som tänker i mina banor. Jag menar, hur mycket fruar David och Jonatan än hade så finns det inget hindra dem från att faktiskt att träffas i smyg och gosa lite med varandra. Finns folk än idag som levt med fru och barn utan att ha kommit ur garderoben. Men såklart kommer vi ju aldrig få veta, för jag skulle inte heller gå ut öppet med att vara homosexuell med den lagboken gud gett dem. Sedan så vill ju folk påpeka att män kysstes när de hälsade på varandra, visst säger jag. Men hur de träffades och den relation de har till varandra så finns det en liten önskning att de var de första omnämnda homosexuella männen. Precis som jag hoppas Rut och Noomi var de första kvinnorna. Även om de inte var de så är jag ganska säker att det var vanligt med homosexuella som aldrig fick komma ut.

//Sannie

Inga kommentarer: